Классификация автобусов
Витяг із Наказу Міністрества траспорту та зв’язку України №285 від 12.04.2007 року.
Класифікація автобусів за конструкцією
Класифікація автобусів за конструкцією ґрунтується на положеннях Женевської Угоди 1958 року ( 995_343 ) та Правил ЄЕК ООН, що до неї додаються.
Автобуси за максимальною масою поділяються на дві категорії:
категорія М 2- автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу не більше ніж 5 тонн;
категорія М 3- автобуси, які призначені для перевезення пасажирів і мають більше ніж 8 місць, не враховуючи місця водія, і максимальну масу, що перевищує 5 тонн.
Автобуси місткістю не більше 22 пасажирів, крім водія, поділяються на два класи:
клас А: автобуси, призначені для перевезення сидячих пасажирів та мають місця для стоячих пасажирів;
клас В: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.
Автобуси місткістю понад 22 пасажири, крім водія, поділяються на три класи:
клас I: автобуси, призначені для перевезення сидячих і стоячих пасажирів, конструкція яких дає змогу пасажирам безперешкодно переміщуватись по салону;
клас II: автобуси, призначені для перевезення головним чином сидячих пасажирів, а також стоячих пасажирів у проході проміж рядами та (або) на площадці для стоячих пасажирів, розмір якої не перевищує 1,5 кв.м;
клас III: автобуси, призначені для перевезення виключно сидячих пасажирів.
Вимоги до комфортності автобусів
Вимоги до комфортності автобусів наведені в табл. 1 і визначені за класами, які позначаються символом — * (зірка). Кількість зірок збільшується відповідно до підвищення класу комфортності автобусів. Автобуси класифікують за чотирма класами. Вищий клас позначають — ****, нижчий — *.
Таблиця 1 «Вимоги до комфортності автобусів»
№ з/п |
Показник |
Клас комфортності автобуса |
|||
* |
** |
*** |
**** |
||
1 |
Конструкція та розташування |
+ |
+ |
+ |
+ |
1.1. Відстань між передньою стороною спинки сидіння і задньою стороною спинки сидіння, розташованого попереду, не менше, см |
68 |
72 |
77 |
83 |
|
1.2. Відстань між поверхнею спинок сидінь, розташовані одне напроти одного не менше, см |
130 |
138 |
148 |
160 |
|
1.3. Мінімальна висота сидіння, не менше, см |
102 |
115 |
118 |
118 |
|
1.4. Діапазон регулювання нахилу спинки всіх сидінь |
— |
— |
10 град. |
35 град. |
|
1.5. Кількість підлокітників на одне сидіння |
1 |
1 |
2 |
2 |
|
1.6. Підлокітники, піднімаються з боку проходу |
— |
— |
+ |
+ |
|
1.7. Підставка для ніг, регулюється (для сидінь, розташовані в одному напрямку) |
— |
— |
— |
+ |
|
1.8. Сидіння, що відсовуються у бік проходу (або мінімальна ширина сидінь — 50 см) |
— |
— |
— |
+ |
|
1.9. Оббивка з тканини (сидіння та спинка) |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
1.10. Роздільне кріплення сидінь |
— |
— |
+ |
+ |
|
1.11. Предметний столик |
— |
— |
+ |
+ |
|
2 |
Клімат-контроль (що працює при роботі двигуна) |
||||
2.1. Обдув з індивідуального регулювання |
— |
— |
+ |
+ |
|
2.2. Кондиціювання повітря в салоні |
— |
— |
— |
+ |
|
3 |
Обігрів (що працює при роботі двигуна) |
||||
3.1. Незалежно від двигуна |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
3.2. З автоматичним регулюванням температури |
— |
— |
+ |
+ |
|
4 |
Вікна |
||||
4.1. Тонування скла |
— |
— |
— |
+ |
|
4.2. Протисонячне обладнання (штори або занавіски) |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
5 |
Індивідуальне освітлення |
— |
— |
+ |
+ |
6 |
Мікрофон та гучномовець |
||||
6.1. Гучномовець на чотири сидіння |
— |
— |
— |
+ |
|
6.2. Гучномовець на вісім сидінь |
— |
+ |
+ |
— |
|
6.3. Один гучномовець у салоні |
+ |
— |
— |
— |
|
7 |
Багажне відділення |
||||
7.1. Для ручної поклажі в салоні |
+ |
+ |
+ |
||
7.2. Мінімальна місткість багажного відділення, не менше куб. дм на пасажира |
— |
75 |
120 |
150 |
|
7.3. Наявність захисної оббивки багажного відсіку |
— |
— |
+ |
+ |
|
8 |
Санітарне обладнання |
||||
8.1. Туалети з водяним чи хімічним очищенням |
— |
— |
+ |
+ |
|
8.2. Умивальники |
— |
— |
+ |
+ |
|
9 |
Холодильник, мінімальний об’єм на одного пасажира, не менше. куб. дм |
— |
— |
0,5 |
0,5 |
10 |
Кафе-бар |
— |
— |
+ |
+ |
11 |
Телевізор у салоні |
— |
— |
+ |
+ |
12 |
Підвіска |
||||
12.1. Класична (механічна) |
+ |
+ |
|||
12.2. Пневматична або пневмомеханічна |
+ |
+ |
Примітки:
+ наявність
— відсутність
Сфера використання автобусів за видами перевезень та режимами руху
Сфера використання автобусів різних класів та категорій за видами сполучення та протяжністю маршрутів визначається з урахуванням особливостей конструкції автобусів щодо безпечності та комфортності перевезення пасажирів та багажу і забезпечення належних умов поїздки (табл. 1).
Таблиця 1 «Сфера використання автобусів за видами сполучень»
Категорія |
Клас |
Маршрути за видами сполучень та видами перевезень |
||||
міські |
приміські |
міжміські |
міжнародні |
|||
протяжністю до 150 км |
протяжністю понад 150 км |
|||||
М 2 |
А |
+ |
+ |
+ |
— |
— |
В |
+ |
+ |
+ |
— |
— |
|
М 3 |
А |
+ |
+ |
+ |
— |
— |
В |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
М3 |
I |
+ |
+ |
— |
— |
— |
II |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
III |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Режими руху автобусів, які можуть застосовуватися на міських маршрутах, визначаються з урахуванням можливості забезпечувати виконання затвердженого розкладу руху, нестворення перешкод для руху інших транспортних засобів та створення максимально сприятливих умов для пасажирів (табл. 2).
Таблиця 2 «Режим руху автобусів, які можуть застосовуватися на міських маршрутах»
Клас автобуса |
Дозволений режим руху |
А |
Звичайний |
В |
Звичайний |
I |
Звичайний |
II |
Звичайний |
III |
Звичайний |